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Profesor asociado. Departamento de Estomatología Preventiva y Social. Facultad de Odontología.
Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Salud pública bucal, investigación
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Esmeralda Olivera-Arones, Manuel Antonio Mattos-Vela, Teresa Angélica Evaristo-Chiyong, and Lesly Viviana Tuesta-Orbe
Universidad de Antioquia
Introducción: el bienestar de los odontólogos afecta su desempeño profesional y el cuidado de la salud bucal de sus pacientes. Objetivo: determinar el bienestar laboral general de odontólogos que trabajan en establecimientos pertenecientes al Ministerio de Salud (MINSA) y a los Gobiernos Regionales (GORES) del Perú durante la pandemia COVID-19, según características sociodemográficas.Métodos: el estudio fue descriptivo y transversal. La población estuvo conformada por 5289 odontólogos que trabajaron en el MINSA y GORES en el año 2021. A todos ellos se les envió, vía e-mail, el cuestionario de Bienestar laboral general. El formulario incluyó 64 ítems: 7 sobre aspectos sociodemográficos, 42 sobre la dimensión de bienestar psicosocial y 13 sobre los efectos colaterales.Resultados: se realizó una encuesta a 362 odontólogos, en cuyos resultados se encontró un puntaje de bienestar psicosocial de 189,89 + 40,57, así como un puntaje de efectos colaterales de 44,80 + 19,25. Se encontró menor bienestar psicosocial en los odontólogos de 41 años a más (p = 0,046), quienes laboran de 1 a 41 horas (p = 0,009), provenientes del macrorregión Lima y sur (p = 0,026), realizan trabajo a distancia (p = 0,029) y que tuvieron un impacto económico grave. En cuanto a los efectos colaterales, los odontólogos de la macrorregión sur presentaron menor bienestar (p = 0,022). Conclusiones: durante la pandemia, el bienestar laboral general de los odontólogos del MINSA y GORES del Perú, se relacionó, en su dimensión de bienestar sicosocial, con la edad, horas de trabajo semanal, macrorregión, tipo de trabajo e impacto económico.
Giancarlo Pares-Ballasco, María Ximena Sihuay-Torres, Rosa Lara-Verastegui, and Manuel Antonio Mattos-Vela
Universidad de Antioquia
Introducción: existe poca evidencia sobre el desarrollo de la investigación científica universitaria en el área odontológica en el Perú. Objetivo: determinar la producción científica y la percepción sobre la investigación en estudiantes de Odontología y su relación con el sexo, universidad de procedencia y año de estudio. Métodos: estudio multicéntrico, descriptivo y transversal en una muestra no probabilística de estudiantes de pregrado de siete facultades de Odontología del Perú, a quienes se les entregó un cuestionario estructurado para registrar sus datos generales y su percepción sobre la investigación y la producción científica. Se aplicaron las pruebas chi cuadrado y exacta de Fisher para relacionar las variables de estudio. Resultados: participaron 468 estudiantes con una edad media de 21,7 años (± 3,5), de los cuales 313 (66,9 %) fueron mujeres. La mayoría calificó como regular sus conocimientos en las tres áreas de investigación evaluadas. Se encontró una mayor producción de monografías en los estudiantes de la Sierra (p < 0,001) y mayor producción de reportes clínicos y tesis (p < 0,001) en los estudiantes de quinto y sexto años de estudio. Solo 11 (2,4 %) estudiantes publicaron artículos científicos, la mayoría de las universidades de la costa (p = 0,027) y pertenecientes al quinto y sexto años de estudio (p = 0,003). Conclusiones: la producción científica de los estudiantes de Odontología fue baja. Se encontró relación entre algunas variables de percepción de la investigación con la universidad de procedencia. También hubo relación entre la publicación científica y la elaboración de algunos trabajos académicos con la universidad de procedencia y el año de estudio.
Manuel Antonio Mattos-Vela, Teresa Angélica Evaristo-Chiyong, and Kariem Siquero-Vera
Springer Science and Business Media LLC
Abstract Background Surveys are a widely used research method in dentistry in different specialities. The study aimed to determine the quality of survey-based research reports published in dentistry journals from 2015 to 2019. Methods A cross-sectional descriptive research study was conducted. The report quality assessment was carried out through the SURGE guideline modified by Turk et al. Four journals indexed in the Web of Science were selected: BMC Oral Health, American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics, Journal of Dental Education, and Journal of Applied Oral Science. The selection of articles was made using the PubMed database considering the following search words: questionnaire OR survey, two trained reviewers applied the guideline to the selected articles, and the controversies were solved by discussion and consensus. Results A total of 881 articles were identified, of which 99 met the selection criteria and were included in the study. The best-reported items (n = 99) were four: the two that described the introduction of a study, the results reflecting and concerning the study objectives, and the review by an ethics committee. Five items were poorly reported: to declare the incentives to study participants (n = 93), three items on the description of statistical analyses (n = 99, 99, and 94), and information on how nonrespondents differed from respondents (n = 92). Conclusions There is a moderate quality of reporting of all aspects that should be considered in survey-based studies in dentistry journals. Poorly reported criteria were found mainly in the statistical analysis.
Maria Peña-Alegre, Ingrid N. Porcel, Manuel Antonio Mattos-Vela, and Ebingen Villavicencio-Caparó
Universidad de Costa Rica
The objective of this study is to determine the impact of oral conditions on the quality of life related to the oral health of preschool children in a rural and urban area of Cusco. The study was descriptive and cross-sectional, from a population of 179 preschoolers aged 3 to 5 years, from two public early childhood education institutions, and their respective parents or caregivers in the department of Cusco, Peru. We worked with the entire population that met the inclusion and exclusion criteria, seventy-four preschool children were selected for each area, deciding to have the same amount of children per group based on the smallest group. A clinical odonto-stomatological examination was carried out for oral conditions (dental caries, malocclusion, and dental trauma) according to the WHO’s criteria and a survey that was used for sociodemographic characteristics. In addition, a validated Peruvian version of the ECOHIS questionnaire was used to obtain data on the impact on quality of life. All the variables of the total and individual scores of the ECOHIS domains were analyzed individually and the Kruskal-Wallis test was used to determine the association between variables. The oral conditions prevalence in preschool children in rural areas referring to dental caries was 100% (dmft index > 6), dental trauma 10.8%, and malocclusions 60.8%; for the urban area dental caries was 93.2% (dmft index > 6), dental trauma 9.5% and malocclusions 36.5%. Of the three oral conditions only the experience of dental caries was related to the OHRQOL of preschoolers in urban and rural areas.
Nagely J. Mejía-Chuquispuma, Katia V. Flores-Jiménez, Allison C. Castro-Auqui, and Manuel A. Mattos-Vela
Clinical Biotec
La radioterapia es una de las primeras opciones de tratamiento para el cáncer de cabeza y cuello; sin embargo, puede ocasionar diversas manifestaciones secundarias en la cavidad oral tales como mucositis oral, xerostomía, infecciones orales oportunistas, osteorradionecrosis y trismo. El presente artículo tiene como objetivo describir el manejo preventivo y terapéutico de las complicaciones orales inducidas por radioterapia de cabeza y cuello en la práctica odontológica propuestos hasta la actualidad. Se encontraron diversas medidas que han logrado reducir la incidencia y gravedad de dichas manifestaciones orales; sin embargo, aún existen algunas que requieren de más estudios para confirmar su efectividad. Palabras clave: cáncer de cabeza y cuello; manifestaciones bucales; radioterapia; terapéutica.
Janet Tenorio Estrada, Manuel Mattos Vela, Maria Gamarra Contreras, Daniel José Blanco Victorio, Manuel Oscar Lagravère, Cátia Cardoso Abdo Quintão, and Manuel Gustavo Chávez-Sevillano
Elsevier BV
Teresa Evaristo-Chiyong, Manuel Antonio Mattos-Vela, Andrés A. Agudelo-Suárez, Ana del Carmen Armas-Vega, Juan Carlos Cuevas-González, Clarisse Virginia Díaz-Reissner, Ana Cristina López Torres, Cecilia María Martínez-Delgado, Manuel Amed Paz-Betanco, María Antonieta Pérez-Flores,et al.
MDPI AG
This study aimed to determine the general labor well-being of Latin American dentists according to sociodemographic characteristics during the COVID-19 pandemic. A cross-sectional study was conducted in a final sample of 2214 participants from 11 countries. A validated online questionnaire on general work well-being was used (data collection period from 1 June to 10 July 2021), containing two dimensions: psychosocial well-being and collateral effects. The sociodemographic characteristics of the dentists and their perception of the economic impact of the pandemic were also recorded. A multivariate linear regression analysis was performed (hierarchical regression model) to evaluate the joint effect of the explanatory variables on labor well-being and the changes in the variance between each model. A score of psychosocial well-being of 233.6 + 40.2 and collateral effects of 45 + 20.1 was found. Psychosocial well-being was associated with sex, country of origin, academic training achieved, type of dental activity, and perceived impact during the pandemic (p < 0.05). Somatization was frequently manifested through back pain (88.2%) and muscular tensions (87.2%). Women, those who worked 41 or more hours and had between 1 to 15 years of professional experience presented a greater collateral effect (p < 0.001). The impact of the COVID-19 pandemic a year and a half after it began on the labor well-being of Latin American dentists was evidenced with important interactions with social characteristics.
M. Mattos-Vela
Teresa Evaristo-Chiyong, , Manuel Mattos-Vela, and
Facultad de Odontologia, Universidad de Concepcion
espanolEvaluar el efecto de la experiencia de aplicacion del modelo flipped learning para el aprendizaje de bioestadistica en estudiantes de odontologia de una universidad publica peruana. Metodologia: Se realizo un diseno cuasi experimental de secuencia cruzada, longitudinal, prospectivo. La muestra se obtuvo de manera no probabilistica y estuvo conformada por 63 estudiantes que cursaron la asignatura de Bioestadistica en la Facultad de Odontologia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Se conformaron dos grupos de acuerdo al horario de practica designado y se evaluaron los contenidos de dos unidades de la asignatura. En la primera unidad (estadistica descriptiva) el primer grupo fue sometido al modelo flipped learning y el segundo sometido al modelo presencial clase magistral. En la segunda unidad del curso (estadistica inferencial) los grupos se cruzaron. En ambos momentos se evaluaron las capacidades cognitivas, procedimentales y actitudinales a traves de cuestionarios previamente validados para el estudio. Se aplico la prueba U de Mann-Whitney, la d de Cohen y la regresion lineal multiple. Resultados: En la segunda unidad la puntuacion media total fue mayor (p EnglishTo evaluate the effect of the application of a flipped learning model for teaching biostatistics to dental students in a Peruvian public university. Methodology: A quasi-experimental, crossover, longitudinal and prospective design was used. A non-probability sampling technique was employed. The sample consisted of 63 students that enrolled in the Biostatistics course at the School of Dentistry at Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Students were divided into two groups according to their designated training schedule. The contents of two units were assessed. For the first unit (descriptive statistics), the first group was taught using the flipped learning model and the second group with the master class model. For the second unit (inferential statistics), groups were crossed over. At both periods of the study, cognitive, procedural and attitudinal skills were assessed through previously validated questionnaires. Mann-Whitney U test, Cohen is d and multiple linear regression analysis were performed. Results: the mean total score for the second unit was higher (p
Arón Aliaga-Del Castillo, Manuel Antonio Mattos-Vela, Rosalinda Aliaga-Del Castillo, and Claudia Del Castillo-Mendoza
FapUNIFESP (SciELO)
We conducted a cross-sectional descriptive study to assess the prevalence of malocclusions in children and adolescents aged 2 to 18 years of villages and native communities of the Ucayali jungle of Peru. We assessed the presence of malocclusions using Angle’s classification and orthodontic changes. We evaluated 201 individuals, 106 (52.7%) were women, most of them (54.7%) had between 6 and 12 years. The prevalence of malocclusions was 85.6%, the most prevalent according to Angle’s classification was class I (59.6%). Orthodontic alterations were present in 67.2% of cases. The most frequent were dental crowding (28.4%), anterior crossbite (17.4%), exaggerated overjet (8.5%), excessive overbite (5.0%) and anterior open bite (5.0%). We found a high prevalence of malocclusion and orthodontic changes in the evaluated native communities, highlighting the need to implement preventive programs to improve the oral health of these negleted populations.