@ugr.es
Departamento de Didáctica y Organización Escolar
Universidad de Granada
Education, Social Sciences
Scopus Publications
César Torres-Martín, Christian Acal, Mohammed El-Homrani, and Ángel C. Mingorance-Estrada
Springer Science and Business Media LLC
AbstractThe objective has been to know the impact of the flipped classroom methodology on the academic performance of students during their training process in relation to the traditional methodology over time, in order to establish baselines in the academic grades in both models. The research is of a quasi-experimental type of non-equivalent groups, with a longitudinal trend design in the data collection process. The entire available population has been selected, with 1.236 students participating, exploring the grades as an analytical resource, from the 2010/2011 to the 2019/2020 academic years. The results show statistically significant differences in the improvement of academic performance with the flipped classroom methodology. Furthermore, the results reinforce that the flipped teaching model effectively promotes students’ interest, their capacity for autonomous learning and personal and cooperative relationships.
César Torres Martín, Christian Acal, Mohammed El Homrani, and Ángel Mingorance Estrada
MDPI AG
As a result of the global pandemic caused by COVID-19, universities have carried out teaching in a digital way, accelerating the inclusion and use of technologies in methodological adaptation. The research aims to ascertain the perception that students at the Faculty of Education Sciences of the University of Granada have regarding the pedagogical model adopted in the virtual learning environment during confinement through the second semester of the 2019–2020 academic year. The information collection method was an online questionnaire, using simple random sampling with proportional affixing 0.5, 95% confidence level and maximum permissible error of 4.7%. The results demonstrate a generalised dissatisfaction of the students, being fundamental to carry out the transition of the educational processes and training of the teaching staff. The implementation of active methodologies increases due to the virtual condition, specifically the flipped classroom methodology, but students manifest generalised dissatisfaction regarding the adequate methodological development and the involvement of professors. There is an outstanding use of e-mail and the virtual learning platform (PRADO), although they consider that they do not have the appropriate knowledge about image editors, video, computer graphics, synchronous response systems and anti-plagiarism tools. The students surveyed express that the tutoring functions, tasks and beliefs of the teaching staff in e-learning are not satisfactory.
Inmaculada Ávalos Ruiz, Manuel Fernández Cruz, and Mohammed El Homrani
Universidad Pablo de Olavide
En el presente artículo se plantea la elaboración y futura validación de un instrumento de tamizaje o screening para diagnosticar y evaluar a menores en centros básicos residenciales de acogida. El instrumento elaborado, CHSv1, se concibe como una herramienta de tamizaje para un primer diagnóstico del riesgo de exclusión social e inadaptación futura que permita planificar intervenciones educativas más ajustadas y realizar derivaciones a servicios o profesionales más especializados. Las dimensiones que se pretenden cubrir para diagnosticar el riesgo de exclusión social son: autoestima; autoeficiencia generalizada; satisfacción vital; optimismo; tolerancia a la frustración; planificación y toma de decisiones; empatía; expresión, manejo y reconocimiento de las emociones; y apego a iguales. Además, se señalan los instrumentos de referencia revisados y las razones para no contemplar los que, finalmente, no han sido escogidos. El diseño contempla la aplicación del CHSv1 a una muestra seleccionada de menores residentes en la provincia de Granada (España), realizando contraste con la prueba diagnóstica estandarizada BASC para realizar los análisis de sensibilidad y predictividad pertinentes. El artículo concluye con un apartado de conclusiones y señalando las limitaciones de la investigación.
José Mª Fernández Batanero, Pedro Román Graván, and Mohammed El Homrani
Universidad de Oviedo
RESUMENEn la actualidad, debemos considerar la formación permanente del profesorado y, con ella, el aprendizaje continuo, como necesarios y esenciales para desarrollar una educación de calidad en igualdad y equidad. En este contexto, las TIC abren una nueva forma de acceder a la información y un gran puente de comunicación, ya que para algunas personas las tecnologías constituyen la única vía de acceso al mundo educativo y de la cultura. En este artículo se presentan los resultados obtenidos en una investigación cuyo propósito se centró en la identificación del nivel de formación y conocimiento tecnológico que el profesorado de educación primaria, de las provincias de Granada, Huelva, Jaén y Sevilla, tienen respecto a la aplicación de las TIC para personas con discapacidad. A partir de un diseño de investigación del tipo ex post-facto descriptivo, la muestra estuvo compuesta por 425 docentes. Como estrategia de recogida de información empleamos un cuestionario confeccionado ad hoc, validado mediante el procedimiento de “Coeficiente de competencia experta” o “Coeficiente K”. El nivel de fiabilidad del instrumento fue analizado mediante la alfa de Cronbach. Entre los resultados obtenidos destacamos la baja capacitación del profesorado.Palabras Clave: tecnologías de la información y comunicación, discapacidad, inclusión educativa, accesibilidad.ABSTRACTAt present, we must consider the ongoing training of teachers and, with it, continuous learning, as necessary and essential to develop a quality education in equality and equity. In this context, ICTs open a new way of accessing information and a great communication bridge, since for some people technologies are the only way to access the world of education and culture. The article presents the results of an investigation whose purpose is focused on identifying the level of training and technological knowledge that the specialist in physical education primary teachers of Primary Education of Seville and its province, with respect to the application of ICT for people with disabilities. From a research design type descriptive ex post facto, the sample was composed of 87 teachers. As information collection strategy used a questionnaire prepared ad hoc, validated by the process of “coefficient expert competence” or “K Coefficient”. The level of reliability of the instrument was analyzed by Cronbach’s alpha. Among the results we highlight the low training of primary school teachers regarding the application of ICT for students with disabilities.Keywords: information and communication technology, disability, educational inclusion, accessibility.