@unach.cl
Docente, Departamento de Postgrado
Universidad Adventista de Chile
Es un docente con experiencia en el área escolar y universitaria. Actualmente es miembro de la directiva de la Federación Sudamericana de Actividad Física Adaptada (FeSAFA). Pertenece al Grupo de Investigación en Deporte Adaptado y Paralímpico (GIDEPAUSS), y Grupo de Investigación en Actividad Física, Salud y Educación (AFSYE).
Sus líneas de investigación se centran en el área del deporte adaptado y educación física escolar.
Professor of Physical Education, Master in Physical Activity and Adapted Sports
Education, Physical Therapy, Sports Therapy and Rehabilitation, Health Professions, Multidisciplinary
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Cristian Luarte Rocha, Kevin Isaias Campos Campos, Marcia Rivera Burgos, José Uribe Arteaga, Fabián Arroyo Rojas, Edison Duarte, Karina Martínez Borgeaud, and Yazmina Pleticosic Ramirez
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)
El objetivo de esta investigación es determinar las características antropométricas, composición corporal y somatotipo de los deportistas de paratenis de mesa con discapacidad física de la región de Ñuble (Chile). Se realizó una investigación de estudio de casos, con enfoque cuantitativo, no experimental y de corte transversal con una muestra de 4 deportistas pertenecientes al programa promesas Chile con un promedio de edad de 17.5±4.8 años. Se obtuvieron datos antropométricos relacionados a la composición corporal por medio del protocolo ISAK, el somatotipo y somatocarta mediante el método Heath-Carter y se obtuvo el Indice de Cintura Cadera (ICC). Los principales resultados de esta investigación indican que tres deportistas (75%) presentan malnutrición por exceso según el IMC, mientras que un deportista se encuentra en categoría normopeso. Respecto al ICC, dos paratletas varones clasifican en muy bajo riesgo de sufrir enfermedades metabólicas y cardiovasculares, uno en bajo riesgo y la deportista mujer en alto riesgo. Dos paratletas arrojaron un somatotipo endomesomorfo, mientras que los dos restantes tienen un somatotipo mesoendomorfo. En cuanto al porcentaje de grasa, dos de ellos no superan el 20%, ubicándose en la categoría de óptimo y ligero sobrepeso respectivamente, mientras que los otros dos están alrededor del 30% quedando en categoría de obeso. La evaluación antropométrica revela preocupantes niveles de sobrepeso. Además, se observa una prevalencia de perfiles somatotípicos endomórficos y mesomórficos. Es esencial implementar programas de entrenamiento y educación nutricional para mejorar su salud y rendimiento deportivo. Palabras clave: Composición corporal, perfil antropométrico, somatotipo, para tenis de mesa. Abstract. The objective of this research is to determine the anthropometric characteristics, body composition and somatotype of para table tennis athletes with physical disabilities in the Ñuble region (Chile). A case study research was conducted, with a quantitative, non-experimental and cross-sectional approach with a sample of 4 athletes belonging to the promesas Chile program with an average age of 17.5±4.8 years. Anthropometric data related to body composition were obtained by means of the ISAK protocol, somatotype and somatocarta by means of the Heath-Carter method and the Hip-Waist Index (HWI) was obtained. The main results of this research indicate that three athletes (75%) present excess malnutrition according to BMI, while one athlete is in the normal weight category. Regarding the ICC, two male para-athletes are classified in very low risk of suffering metabolic and cardiovascular diseases, one in low risk and the female athlete in high risk. Two para-athletes showed an endomesomorph somatotype, while the remaining two have a mesoendomorph somatotype. As for the percentage of fat, two of them do not exceed 20%, placing them in the optimal and slightly overweight category respectively, while the other two are around 30%, placing them in the obese category. The anthropometric evaluation reveals worrying levels of overweight. In addition, a prevalence of endomorphic and mesomorphic somatotype profiles is observed. It is essential to implement training and nutritional education programs to improve their health and sports performance. Keywords: Body composition, anthropometric profile, somatotype, para table tennis.
Carlos Vallejos Meriño, Nicolás Gómez Álvarez, and Kevin Isaias Campos Campos
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)
En niños diagnosticados con Trastornos del Espectro Autista (TEA) la práctica de actividad física en el contexto escolar (clase de educación física) es una estrategia viable para mejorar la aptitud física y habilidades motoras, combatir el sobrepeso y obesidad y disminuir comportamientos inapropiados. El objetivo de esta investigación fue evaluar el impacto de una intervención multimodal de 12 semanas en la clase de Educación Física sobre el rendimiento motor y estado nutricional de estudiantes de una Escuela Especial de Copiapó. La investigación corresponde a un enfoque cuantitativo, con diseño cuasiexperimental sin grupo control. Participaron 12 estudiantes diagnosticados con TEA (9 hombres y 3 mujeres), cuya edad fue de 12.91±1.12 años. Los escolares participaron de un programa multimodal con frecuencia de dos sesiones por semana. Se utilizó el Test de caminata 6 minutos, salto horizontal sin impulso, test MABC-2, fuerza de prensión manual, peso, estatura e Índice de Masa Corporal (IMC). De acuerdo con los resultados no es posible modificar el estado nutricional de los estudiantes, se logran mejoras significativas en el puntaje escalar general de la Batería MABC-2; test de salto horizontal sin carrera y test de caminata de 6 minutos. En conclusión, una intervención multimodal de 12 semanas en la clase de educación física en un establecimiento de educación especial no logró disminuir los niveles de malnutrición por exceso, en cambio, se lograron efectos relevantes en la aptitud física, siendo un tipo de intervención con altas posibilidades de ser replicada en contextos similares. Palabras claves: Educación física; Desarrollo motor; Estado nutricional; Educación especial; Autismo Abstract. In children diagnosed with Autism Spectrum Disorders (ASD), the practice of physical activity in the school context (physical education class) is a viable strategy to improve physical fitness and motor skills, combat overweight and obesity and reduce inappropriate behaviors. The objective of this research was to evaluate the impact of a 12-week multimodal intervention in the Physical Education class on the motor performance and nutritional status of students from a Special School in Copiapó. The research corresponds to a quantitative approach, with a quasi-experimental design without a control group. Twelve students diagnosed with ASD (9 males and 3 females), whose age was 12.91±1.12 years, participated. The students participated in a multimodal program with a frequency of two sessions per week. The 6-minute walk test, horizontal jump without impulse, MABC-2 test, manual grip strength, weight, height and Body Mass Index (BMI) were used. According to the results it is not possible to modify the nutritional status of the students, significant improvements are achieved in the general scalar score of the MABC-2 Battery; horizontal jump test without running and 6-minute walk test. In conclusion, a 12-week multimodal intervention in the physical education class in a special education establishment did not manage to decrease the levels of excess malnutrition, on the other hand, relevant effects on physical fitness were achieved, being a type of intervention with high possibilities of being replicated in similar contexts. Keywords: Physical education; Motor development; Nutritional condition; Special education; Autism
Matías Henríquez, Kevin Campos-Campos, Raúl Smith, Sebastián Aliste, Sonny Riquelme, and Raul Reina
Palacky University Olomouc
: Vertical jump (VJ) capacity is a common assessment for monitoring athletes' neuromuscular function and has been proposed as a differentiating indicator between competitive levels of football players. This study aimed to compare the VJ capacity of Chilean footballers with cerebral palsy (CP) with international and national levels of proficiency, also according to their sport classes (i.e., FT1 ‒ FT3). A total sample of 41 male footballers with CP were divided into international-level (n = 18) and national-level (n = 23) groups. All the participants performed two maximal squat jumps (SJs) and countermovement jumps (CMJs), where the best height obtained was registered. The VJ performance was significantly different between competitive levels, and players at international level had better scores ( p < .001) than the national level in SJ ( d g = 1.83, large) and CMJ ( d g = 2.08, large). Considering the sport classes, significant differences were found in SJ ( p = .024) and CMJ ( p = .035), in which FT3 players performed higher jumping heights than FT1 players ( d g = -.84 to -1.01, large). These results provide a deeper understanding of the differences in the motor impairment-specific performance of para-footballers with CP, where coaches and strength-conditioning professionals should consider VJ assessment for monitoring training and as a component for talent detection in this para-sport.
Cristian Luarte-Rocha, Laura López-Casanova, Valentina Navarro-Gajardo, Yazmina Pleticosic, Rodrigo Sagredo-Aravena, Luis Felipe Castelli Correia de Campos, and Kevin Isaias Campos Campos
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)
The objective was to analyze research from the last 10 years on disability awareness and inclusion programs in physical education classes. The electronic bibliographic databases Web of Science, Pubmed, EBSCO, Dialnet and Scielo were used following the PRISMA method for the search between the years 2011 and 2022. The search strategy yielded a total of 48 results, of which seven met the inclusion criteria. The selected articles are recent and the sample of participants is significant and of mixed gender. On the other hand, the intervention strategies described in these articles are of an experimental nature with more than seven days of intervention. The overall results obtained indicate a positive attitude change influenced by the type of technique used. The analysis of the selected studies shows that school awareness programs help improve the attitude of the school community towards people with disabilities, with greater effectiveness in the direct contact technique. Key words: School awareness programs, disability, adapted sport, inclusion, Physical education.
Kevin Isaias Campos Campos, Ivonne Del Pino, Emilio Peña, Constanza Valderrama, Catalina Wall, and Fredy Cáceres
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)
El objetivo de este estudio fue analizar el efecto de una intervención basada en deportes paralímpicos sobre las actitudes hacia la inclusión de estudiantes con discapacidad en clases de Educación Física, así como conocer la opinión de los estudiantes sobre estos deportes. Se realizó un diseño cuasiexperimental en el que participaron 58 estudiantes de secundaria con edades comprendidas entre los 16 y 17 años distribuidos en un grupo control (n=34) y un grupo experimental (n=24). La intervención consistió en un programa basado en goalball y boccia con una duración de 8 semanas. Para medir las actitudes hacia la discapacidad, se obtuvo el cuestionario de Actitudes hacia la Inclusión de Estudiantes con Discapacidad (AISDPE) propuesto por Reina et al. (2016) y, adicionalmente en el grupo experimental, se empleó el cuestionario propuesto por Robles-Rodríguez et al. (2017). Los resultados indican que el grupo experimental mostró una mejora en las actitudes hacia la discapacidad, aunque solo con diferencias significativas en la dimensión conductual. Asimismo, los estudiantes estimaron positivamente el fomento de valores como la participación y la sensibilización que se promueven a través de estos deportes. En conclusión, el deporte paralímpico es una herramienta fundamental para lograr un cambio de actitudes hacia la discapacidad en todas las edades y fomentar aspectos valóricos, de participación y de sensibilización. Palabras clave: Sensibilización; Concienciación; Discapacidad; Deporte adaptado; Escolar. Abstract. The aim of this study was to analyze the effect of an intervention based on Paralympic sports on the attitudes towards the inclusion of students with disabilities in Physical Education classes, as well as to know the students' opinion about these sports. A quasi-experimental design was carried out in which 58 high school students aged 16-17 years participated distributed in a control group (n=34) and an experimental group (n=24). The intervention consisted of a program based on goalball and boccia with a duration of 8 weeks. To measure attitudes towards disability, the Attitudes towards the Inclusion of Students with Disabilities (AISDPE) questionnaire proposed by Reina et al. (2016) was obtained and additionally in the experimental group the questionnaire proposed by Robles-Rodríguez et al. (2017) was used. The results indicate that the experimental group showed an improvement in attitudes towards disability, although only with significant differences in the behavioral dimension. Likewise, the students considered positively the promotion of values such as participation and awareness that are promoted through these sports. In conclusion, Paralympic sport is a fundamental tool to achieve a change in attitudes towards disability at all ages and to promote value aspects, participation and awareness. Keywords: Awareness; Disability; Adapted sport; School; School children.
Kevin Campos-Campos, Gustavo Pavez-Adasme, Mauricio Alvear, Cesar Guíñez, Yesenia Olate-Pastén, Alixon Reyes-Rodríguez, Eimmy Gálvez, Cristian Godoy, and Nicolás Gómez-Álvarez
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)
El objetivo del estudio fue caracterizar los programas deportivos destinados a Personas con Discapacidad y sus participantes de la región de Ñuble. Material y método: el estudio corresponde a un diseño no experimental de corte transversal de alcance descriptivo. Las unidades de análisis comprenden todos los programas deportivos destinados a personas con discapacidad de las bases de datos otorgadas por el Instituto Nacional de Deportes, la Dirección de Desarrollo Comunitario y el Servicio Nacional de Discapacidad y sus participantes correspondientes al año 2019 a nivel regional. Resultados: se reportan 14 programas deportivos activos que consideran una participación de 275 personas con discapacidad, donde el 26,8% corresponde a hombres y 73,1% a mujeres. A nivel regional, el tipo de programa con mayor presencia es el deportivo-recreativo con un 71,4%, mientras que los programas deportivo-competitivo y deportivo-recreativos se presentan en un 14,3%, en las 3 provincias de Ñuble (Diguillín, Punilla e Itata). Conclusión: se visualiza una centralización en los programas concentrados en la provincia de Diguillín, comuna de Chillán. La mayoría de ellos pertenecen a organizaciones municipales con un enfoque deportivo-recreativo con mayor prevalencia de participantes mujeres. Palabras claves: discapacidad, deporte, inclusión, participación. Abstract: The Aim of the study was to characterize the sports programs for Persons with Disabilities and their participants in the Ñuble region. Material and method: the study corresponds to a non-experimental cross-sectional design with a descriptive scope. The units of analysis includes all the sports programs aimed at PcD from the databases provided by the National Sports Institute, the Community Development Directorate and the National Disability Service and their corresponding participants year 2019 at the regional level. Results: 14 active sports programs are reported that consider a participation of 275 People with disabilities, where 26,8% correspond to men and 73,1% to women. At the regional level, the type of program with the greatest presence is sports-recreational with 71,4%, while sports-competitive and sports-recreational programs are presented in 14,3%, in the 3 provinces of Ñuble (Diguillín, Punilla and Itata). Conclusion: a centralization is visualized in the programs concentrated in the province of Diguillín, Chillán commune, most of them belong to municipal organizations with a sports-recreational approach with a higher prevalence of female participants. Keywords: disability; sport; inclusion; participation.
Cristián Luarte-Rocha, Luis Felipe Castelli Correia de Campos, Kevin Campos Campos, Karina Alarcón Segura, Matías Henriquez, Yazmina Pleticosic Ramírez, Mónica Fernández Muñoz, Raul Smith, Fernando Muñoz, and Edison Duarte
Federacion Espanola de Asociaciones de Docentes de Educacion Fisica (FEADEF)

 El presente estudio tuvo como objetivos caracterizar, comparar y relacionar las variables de rendimiento físico según clase deportiva de los para deportistas de elite de baloncesto en silla de ruedas de la región del Biobío-Chile, en el inicio del período preparatorio. La muestra estuvo formada por 22 para-deportistas varones de baloncesto en silla de ruedas (BSR) con discapacidad física que participan en torneos a nivel nacional. Los atletas fueron agrupados según la clasificación funcional: puntos altos (PA) (3.0 hasta 4.5) y puntos bajos (PB) (1.0 hasta 2.5). Se evaluó la potencia muscular por medio del Lanzamiento de Balón Medicinal (LBM), la capacidad de aceleración/propulsión y velocidad máxima en la silla de ruedas por medio de la prueba de Velocidad 20m (T20m), el manejo de la silla de rueda sin y con control de balón por medio de las Pruebas Eight y Eight-ball y la potencia aeróbica con la prueba continuo e incremental Octagon Multistage Fitness Test (OMFT). No se observaron diferencias significativas para las variables de rendimiento motor entre los grupos PB y PA (p< .05). Por otro lado, el LBM presentó relaciones significativas con T20m (r=-.66, p=.001) y la prueba Eight (r=.55, p=.015), el T20m con la prueba Eight (r=-.73, p=.000) y, el OMFT con las pruebas Eight (r=.58, p=.018) y Eight-ball (r=.73, p=.001). En conclusión, la clase deportiva, que se asocia a la funcionalidad muscular de los atletas, no presentó diferencias con el desempeño de los atletas investigados. 
 Abstract. The present study aimed to characterize, compare, and correlate the physical performance variables according to sport class of elite wheelchair basketball athletes from the Biobío-Chile region at the beginning of the preparatory period. Twenty-two male athletes from BSR with physical disabilities participated in national tournaments. The athletes were grouped according to sport class: high points - PA (3.0 to 4.5) and low points - PB (1.0 to 2.5). Muscle power was evaluated by means of the Medicine Ball Throw (LBM), the acceleration / propulsion capacity and maximum speed in the wheelchair by means of the 20m Speed test (T20m), the handling of the wheelchair without and with ball control through the Eight and Eight-ball Tests and aerobic power with the continuous and incremental Octagon Multistage Fitness Test (OMFT). No statistical difference was observed for the motor performance variables between the PB and PA groups (p <.05). On the other hand, the LBM presented significant relationships with T20m (r = -.66, p = .001) and the Eight test (r = .55, p = .015), the T20m with the Eight test (r = -.73, p = .000) and, the OMFT with the Eight (r = .58, p = .018) and Eight-ball (r = .73, p = .001) tests. In conclusion, the sports class, which is associated with the muscular functionality of the athletes, did not show differences with the performance of the investigated athletes.